Myynti ja markkinointi, Vinkit ja trendit

Digitaalisen markkinoinnin 5 trendiä vuonna 2018

Ville Toikka
Sep 1, 2017 11:23:37 AM

Siinä missä vuosi 2017 sitoi digitaaliseen markkinointiin vielä tiukemmin datapohjaisen ajattelun, sisältömarkkinoinnin korostamisen, markkinoinnin automaation sekä mobiilimarkkinoinnin hyödyntämisen, pyöritään vuonna 2018 samoissa teemoissa, mutta syvemmin.

Kokosimme yhteen 5 merkittävää trendiä, jotka korostuvat digitaalisessa markkinoinnissa vuonna 2018.


1. Micro-Moments

Micro-Moments on Googlen määrittelemä käsite ja tarkoittaa sitä hetkeä, kun sinulla, kuluttajalla on hetki jolloin tarvitset jotakin, haluat tehdä jotakin, mennä johonkin tai ostaa jotakin. Tällä hetkellä tartutaan lähimpään laitteeseen ja aletaan etsimään tietoa, usein tämä laite on älypuhelin.

Näillä hetkillä yrityksien on oltava esillä vastaamassa kuluttajan tarpeeseen, riippumatta paikasta sekä ajasta. Esimerkiksi yrityksen verkkosivujen hakukoneoptimointi sekä kohderyhmälle suunnatun sisällön tuottaminen auttavat yritystä nousemaan korkeammalle Googlen hakutuloksissa. Lue lisää Micro-Momenteista täältä.

 

2. Sisällön merkitys

Nykypäivänä internet on täynnä sisältöä, kuten päivittäin vaihtuvat kissavideot, vlogit, artikkelit ja esimerkiksi tämä blogikirjoitus. Kuluttajan huomiota on yhä hankalampi saavuttaa, onneksi tähän on tullut merkittäväksi ratkaisuksi videoiden hyödyntäminen mainonnassa.

Videoiden suunnittelussa on hyvä ottaa sisällön lisäksi huomioon 3 asiaa.

1. Kuluttajat shoppailevat älypuhelimella entistä enemmän, videoiden optimointi älypuhelimen ruudulle on mainonnan tehokkuuden kannalta erittäin relevanttia.

2. Kesto. Tutkimusten mukaan ihmisten keskittymiskyky on keskimäärin jo alhaisempi kuin kultakalalla, jonka keskittymiskyky on arviolta 9 sekuntia. Videot ovat hyvä suunnitella mahdollisimman selkeiksi ja lyhyiksi -jaksaisitko sinä katsoa minuutin pituista mainosvideota keskellä kiirettä?

3. Valitse oikeat kanavat videosi jakamiseen. Mikä kanava tavoittaa juuri sinun yrityksesi ostajapersoonat? Suosittuja kanavia videosisällön jakamiseen: Instagram, Snapchat, Facebook, Twitter, Youtube sekä LinkedIn.

 

3. Natiivimainonta

IAB Finlandin mukaan termi Natiivimainos on mainosmuoto, jonka ulkomuoto on yhteneväinen ympäristönsä kanssa, ja sen sisältö on linjassa sivuston muun sisällön kanssa. Natiivimainonta on siis markkinointiviestinnän muoto, jossa mainostaja saa käyttöönsä tilaa, joka on totutusti kuulunut median omalle sisällölle.

On kuitenkin hyvä erottaa Natiivimainonta sekä Sisältömarkkinointi toisistaan, käytännön ero näiden kahden osalta on tiivistettävissä lauseeseen "Natiivimainostaja maksaa medialle, sisältömarkkinoja ei."

Natiivimainoksia luodessa on hyvä muistaa, että mainokset pitää merkitä visuaalisella elementillä, esimerkiksi logolla, sekä tunnistetekstillä "ilmoitus" tai "mainos". Merkintää käytetään, jotta mainos-sisältö ei sekoitu toimitukselliseen aineistoon. IAB Finland on julkaissut aiheesta oppaan, johon pääset tutustumaan täältä.

 

4. Smart Content

HubSpot määrittelee termin 'Smart Content' sisällöksi, joka on älykkäästi personalisoitu asiakkaan tarpeen mukaiseksi. Voit esimerkiksi tuottaa erikseen sisältöä jokaiselle yrityksesi ostajapersoonista, pitää huolta palaavista asiakkaista tai luoda sopivaa sisältöä jokaiselle eri vaiheelle asiakkaan ostopolulla.

Käytännön esimerkkinä, kuvittele potentiaalinen asiakas joka tulee verkkosivuillesi ensimmäistä kertaa ja hänelle avautuu pop-up ikkuna, jossa kerrotaan alennuksesta ensimmäisen tilauksen yhteydessä.

Mikäli tämä johtaa ostopäätökseen, asiakas tunnistetaan ja seuraavalla kerralla hänen vieraillessaan verkkosivuillanne, avautuu uusi pop-up jossa kiitetään lojaalisuudesta ja tarjotaan uutta alennusta.

 

5. Relevantin datan analysointi

Digitaalisen markkinoinnin tehokas seuranta ja datan pohjalta tehdyt päätökset ovat olleet osana jo monen yrityksen arkea markkinoinnissa, mutta miten erotat oikeasti hyödyllisen datan kaiken keskeltä?

Relevantin datan löytämiseen ja selkeään visuaaliseen havainnollistamiseen on olemassa useita eri ratkaisuja, joista mainitsemme muutaman hyväksi todetun.

Google Analytics. Näe paljonko verkkosivuillasi on kävijöitä, tutki heidän käyttäytymistään, selvitä mitkä sivut ovat suosituimpia ja mitä kautta he ovat verkkosivuillesi tulleet.

Hotjar. Käytä apunasi Heatmappeja ja seuraa sivustosi vierailijoiden käyttäytymistä parantaaksesi käytettävyyttä. Vinkki: Erityisen kätevä seurantatyökalu kun verkkosivusi ovat uudet ja nopeilla muutoksilla parannettavissa.

HubSpot. Näet mitkä sivusi tuovat eniten liikennettä, mitä kanavia pitkin liikenne tulee, ja miten suuri prosenttiosuus konvertoituu asiakkaiksi. Esimerkiksi analysoimalla eri tuotesivujen näyttökertoja, on mahdollista päätellä mitkä tuotteet kiinnostavat asiakkaita eniten -ja mitä he lopuksi ostavat.

 

Älä unohda tämän vuoden trendejä!

Vaikka puhumme jo vuodesta 2018, on hyvä pitää keskittyminen vielä vuodessa 2017. Alta löytyvästä oppaastamme löydät kaupankäynnin kannalta tärkeimmät trendit tehostamaan liiketoimintaasi. 

Lataa-opas-kauppias-ota-vuoden-2017-trendit-haltuusi 

Lue lisää aiheesta
Materiaalit

Ajankohtaista

Liity postituslistalle