Myynti ja markkinointi, Vinkit ja trendit

Myynnin kasvattaminen: nämä 5 vinkkiä auttavat onnistumaan

Roope Luomala
Apr 19, 2017 10:59:28 AM

 

”Myynti on murroksessa”, kaikuu joka puolella, eikä mikään tunnu olevan ennallaan. Paniikkiin ei ole kuitenkaan syytä, vaikka onkin varmaa, ettei kelkasta ole varaa pudota. Oletpa sitten aloitteleva yrittäjä, ketterä verkkokauppias tai kokenut kivijalkayrittäjä, kokosimme sinulle viisi vinkkiä, joilla myynnin kasvattaminen onnistuu varmasti.

1. Myy monissa kanavissa

Monikanavaisuus, se on tämän päivän sana. Myyntikäyrät saadaan nousuun useita eri myyntikanavia hyödyntämällä. Jos olet kivijalkakauppias, voit kasvattaa myyntiäsi tarjoamalla tuotteitasi ja palveluitasi verkkokaupassa. Onneksi verkkokaupan perustaminen on nykyisin hyvin vaivatonta ja helppoa.

Mikäli olet verkkokauppias, voit maksimoida myyntisi tarjoamalla tuotteitasi erilaisissa tapahtumissa, kuten messuilla ja myyjäisissä. Muista olla läsnä siellä, missä asiakkaasi ovat.

 

2. Ilahduta asiakastasi

Asiakaspalvelun merkitystä voi tuskin koskaan korostaa liikaa. Tyytyväiset asiakkaat palaavat luoksesi ja ostavat uudelleen. Sitoutuneet asiakkaat puolestaan kasvattavat myyntiäsi pitkällä aikavälillä.

Hyvä asiakaspalvelu koostuu monista palasista, mutta tärkeintä lienee se, että pystyisit aina ilahduttamaan asiakastasi. Ensinnäkin, ostamisen tulee olla asiakkaallesi helppoa, mikä luonnollisesti tarkoittaa myös sitä, että myös myymisen on oltava sinulle helppoa. Miellyttävä ostokokemus voi syntyä esimerkiksi siitä, että tarjoat asiakkaallesi mahdollisuuden lähimaksamiseen.

Nopeus on valttia niin myyntitilanteessa kuin toimitusajoissakin. Moderni ja helppokäyttöinen kassajärjestelmä tekee myymisestä ja ostamisesta vaivatonta ja nopeaa. Verkkokaupassa oston tulisi onnistua vain muutamalla klikkauksella. Asiakas arvostaa varmasti myös nopeaa ja lähelle saapuvaa toimitusta. Nykyaikaista asiakaspalvelua on myös se, että voit tarjota asiakkaallesi mahdollisuutta sähköiseen kuittiin. Tällöin asiakkaasi saa kuitin kätevästi sähköpostiinsa, mikä on näppärää ja ennen kaikkea ekologista.

Asiakkaat pitävät arvossa myös selkeää esillepanoa, olipa kyseessä sitten kivijalkakauppa tai verkkokauppa. Kauppasi visuaalinen ilme vaikuttaa mm. siihen, millaisen mielikuvan asiakkaasi yrityksestäsi muodostaa. Positiivinen mielikuva voi vauhdittaa asiakkaasi ostopäätöstä. Kivijalkakaupassa visuaalisen ilmeen voi viimeistellä modernilla ja hyvännäköisellä kassajärjestelmällä.

Nappaa tästä blogipostauksestamme lisävinkkejä, joiden avulla parannat asiakaskokemusta omassa liiketoiminnassasi.

 

3. Nosta asiakasreferenssit esiin

Kun olet onnistunut ilahduttamaan asiakkaitasi, voit alkaa kerätä yhteen heidän kokemuksiaan. Asiakasreferenssien merkitys korostuu koko ajan, kun ihmiset etsivät tietoa kaikkialta verkosta. Nykyaikana asiakkaasi tekevät ostopäätöksensä pitkälti toisten ihmisten antamien suositusten pohjalta. Pidä mielessäsi, että asiakkaasi luottavat ennemmin tuntemattomiin ihmisiin kuin sinuun.

Voit koota asiakkaidesi tarinoita verkkosivuillesi tai antaa heille mahdollisuuden arvostella yrityksesi tuotteita ja palveluita esimerkiksi yrityksesi Facebook-sivulla. Referenssien esilläolo edistää läpinäkyvyyttä, mikä puolestaan kasvattaa ihmisten luottamusta yritystäsi kohtaan.

 

4. Seuraa myyntiäsi ja tehosta toimintaasi

Myynnin seuraamisen tueksi on tarjolla monenlaisia työkaluja, mutta etenkin pienyrittäjien kannattaa välttää turhan raskaita ja monimutkaisia järjestelmiä. Ethän halua tuhlata kallisarvoista aikaasi tönkköjen järjestelmien opettelemiseen ja mutkikkaiden raporttien tekemiseen.

Myynnin seuraamisen pitäisi siis olla nopeaa ja helppoa. Kuulostaako mahdottomalta? Sitä se ei onneksi ole. Markkinoilla on nimittäin tarjolla ratkaisuja, joiden avulla seuraat myyntiäsi yhdellä napin painalluksella ja näet tulokset saman tien helposti ymmärrettävässä muodossa. 

Myyntiäsi seuraamalla saat arvokasta tietoa muun muassa siitä, mitä asiakkaasi sinulta ostavat. Tämän tiedon pohjalta voit kehittää ja tehostaa toimintaasi: mihin tuotteisiin ja palveluihin kannattaa panostaa myös jatkossa ja tarjoatko kenties jotain, josta voisit luopua. Näin ollen myynnin seuraaminen auttaa sinua sekä ennakoimaan että suunnittelemaan tulevaa.

 

5. Tarjoa laaja valikoima ja kehitä uutta

Monipuolinen ja laadukas tuote- ja palveluvalikoima on aivan onneen. Kun tarjoat laajemman valikoiman, myös potentiaalinen asiakaskuntasi kasvaa. Isompi asiakaskunta antaa sinulle mahdollisuuden kasvattaa myyntiäsi moninkertaiseksi. Tuote- ja palveluvalikoiman laajentaminen kannattaa kuitenkin tehdä suunnitelmallisesti ja maltillisesti. Muista klassinen ohje ”laatu korvaa määrän”, äläkä yritä tarjota kaikille kaikkea.

Laakereilleen ei kannata koskaan jäädä lepäämään, vaan uusien tuotteiden ja palveluiden kehittäminen kannattaa ottaa säännölliseksi toimenpiteeksi työlistallesi. Uusien myyntituotteiden kehittämisessä voit hyödyntää esimerkiksi myyntiraporteistasi saatua tietoa: jos huomaat tietyn tuoteryhmän myyneen erinomaisesti, voit miettiä, kannattaisiko tuoteperhettä kasvattaa uudella jäsenellä. Olennaista uusien tuotteiden kehittämisessä on jatkuva testaus. Testaa, kokeile ja katso myyntiraporteista, miten onnistuit.


Nappaa tämän vuoden trendit haltuusi


Liiketoiminnan kehittäminen vaatii jatkuvia toimenpiteitä ja menestyvän yrityksen täytyy mukautua alati muuttuvan toimintaympäristön mukana. Oppaamme tarjoamien vinkkien avulla voit viedä liiketoimintasi uudelle tasolle.

 

Lataa-opas-kauppias-ota-vuoden-2017-trendit-haltuusi 

Lue lisää aiheesta
Materiaalit

Ajankohtaista

Liity postituslistalle